donderdag 1 augustus 2013

leek

Je kent het woord leek vast wel als verledentijdsvorm van het werkwoord lijken: ‘Hij leek vroeger veel op zijn vader’, ‘Met die kleren en make-up leek ze wel een fotomodel!’ Maar in deze Woordspot gaat het over het zelfstandig naamwoord leek, in zinnen als ‘Op het gebied van auto’s ben ik echt een leek.’ Wat betekent dit?

leek betekent: 'iemand die niet veel weet van een onderwerp/vak'

Als je een leek bent, weet je ergens niet veel vanaf. Het gaat dan meestal om een bepaald onderwerp of een bepaald vak(gebied). Als je een leek op het gebied van auto’s bent, heb je geen idee hoe die technisch in elkaar zitten, en welke soorten en merken er allemaal bestaan.

Een leek is het tegenovergestelde van een deskundige of een expert.
  • Hij is een volslagen leek als het om techniek gaat.
  • Ik weet niet of het leuk is voor mij om mee te gaan naar die wedstrijd want ik ben echt een leek op het gebied van voetbal.
  • Vergeleken met die computernerd ben ik echt een computerleek.

Een oudere betekenis van leek die ook nog bestaat, is ‘iemand die geen geestelijke is binnen de (rooms-katholieke) kerk’.
 
Extra
Een aantal jaar geleden werd in Amsterdam begonnen met het project ‘De Preek van de Leek’. Het idee daarachter is dat mensen die geen functie hebben binnen de kerk maar wel goed kunnen spreken voor een groep mensen, hun eigen verhaal vertellen op de manier zoals dat bij een preek in de kerk gebeurt. In een leuk promofilmpje van het project wordt ook nog ingegaan op het woord preek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten