maandag 13 februari 2012

mits

Dit is de eerste proefaflevering.
Mits je op wifi zit, kun je facetimen met je iPhone. Eh, moet je dan wél of géén wifi hebben?

Je kunt aan het woord mits helemaal niet zien wat het betekent. Maar het geeft een voorwaarde aan: iets kan alleen gebeuren als dat wat je bij mits noemt, ook echt zo is. Voorbeelden:
  1. Ik ga zaterdag mee uit, mits ik vrij kan nemen. (Ik ga alleen mee uit als ik vrij kan nemen.)
  2. Zullen we vanavond facetimen? Mits we allebei op wifi zitten natuurlijk. (Je kunt alleen Facetime gebruiken als je allebei op wifi zit.)
  3. Haar antwoord kwam neer op 'ja, mits'. (Ze zei niet zomaar 'ja', er stond wel wat tegenover.)
mits betekent: '(alleen) als, op voorwaarde dat'

Extra
Het tegenovergestelde van mits is tenzij. Tenzij betekent 'behalve als, (maar) niet als':
  1. Ik ga zaterdag mee uit, tenzij ik moet werken. (Ik ga niet uit als ik moet werken.)
  2. Zullen we vanavond facetimen? Tenzij je geen wifi hebt natuurlijk. (Het lukt niet zonder wifi.)
  3. Haar antwoord kwam neer op 'ja, tenzij'. (Ze zei in principe 'ja', behalve als er iets tussen kwam.)
Meer informatie: Onze Taal, Taaladvies.net

Geen opmerkingen:

Een reactie posten